“Robot-Anna” och “Mr IoT” tar dig in i framtiden!

IoT, Internet of Things, håller på att förändra energibranschen i grunden. Två analytiker, “Robot-Anna” och “Mr IoT”, ger på Power Circle Summit 9 maj tips om vad som krävs för att vinna kampen om energikunderna.- De energibolag som inte förmår att tänka om, de kommer det att gå dåligt för, säger Magnus Melander alias Mr IoT.

Magnus Melander och Anna Frankzén Starrin (Robot-Anna) håller var sitt anförande under punkten Kampen om energikunderna i den digitala revolutionen och intervjuas därefter på scenen av moderatorn Karin Bodén. Smeknamnet Mr IoT är något Magnus fått vänja sig vid.
– Jag blir lite röd i ansiktet, men det ligger väl en viss sanning i det: jag är ganska erfaren på området, medger han.

2012 tog han initiativet till SMSE, en allians med idag 69 företag som samarbetar kring IoT, Internet of Things. Och på campus KTH i Stockholm driver han “Things”, ett kontorshotell som arbetar med utveckling av hårdvaruorienterade saker med hjälp av bl a robotisering och IoT.
– Vi har 34 startups där idag. Men också innovationsansvariga för en handfull storbolag, bl a ABB, Assa Abloy, Husqvarna, NCC och H&M. Båda sidor träffas regelbundet och jobbar tillsammans, till ömsesidig glädje, säger han.
– De stora bolagen kan helt enkelt inte längre hålla koll på allt själva, utan de måste lära sig att jobba med de små.

Han har haft en hel del kontakter med energibranschen kring IoT. Och jämför dagens snabba utveckling med 1990-talet, när internet kom.
– Då kan alla som var med erinra sig vad som hände. Alla vet vilken påverkan det fått på alla branscher, företag och människor.
– När Amazon t ex sa att de skulle sälja böcker utan bokhandlar var det ingen som fattade vad de pratade om. Det visade sig gå väldigt bra. Nu går vi igenom samma typ av utveckling en gång till.

Magnus tar ett aktuellt exempel: ett startup som utvecklat en teknik som, med hjälp av IoT, kan läsa av elförbrukningen i en fastighet.
– Man kan se konsumtionsmönstret, man ser vilka maskiner som står på, ja till och med om en kylskåpsdörr står öppen. Den kunskapen har energibolag aldrig varit i närheten av innan.

Samma internet finns kvar, konstaterar Mr IoT. Men saker, innovativ hårdvara, läggs till. Han pekar på tre huvudsakliga förtjänster: effektivare processer, högre säkerhet och bättre hållbarhet.
– Genom att koppla upp sensorer och annan hårdvara mot internet kan vi få en helt ny typ av säkerhet kring allt vad vi håller på med, inte minst när det gäller elnätet.

Magnus ser hållbarhetsaspekten som särskilt viktig:
– För att överhuvudtaget få någon ordning på alla problem måste vi använda IoT. Det går liksom inte att bevaka våra gränser eller om broarna håller eller var det läcker energi i griden utan att använda automatiserade processer.
Hans samtalspartner på Power Circle Summit, trend- och omvärldsanalytikern Anna Frankzén Starrin, håller med:
– Den fråga jag brinner för handlar just om hur den digitala transformationen kan bidra till en hållbar utveckling, säger hon.
– Av någon underlig anledning har jag kommit att kallas för “Robot-Anna”. Det är lite kul, eftersom jag följer vad som händer med robotisering och automatisering och gärna talar om nya tekniska lösningar.

På Power Circle Summit tänker hon ta upp den utslagning hon ser framför sig bland företag som inte klarar den digitala transformationen.
– Prognoser från USA visar att om tio år kommer 75 procent av företagen på S&P 500-index att vara helt nya, företag vi inte ens hört talas om idag.
Orsaken är den disruption alla branscher, inklusive energisektorn, står inför.
Inom energibranschen ser vi t ex hur konsumenter blir “prosumenter”, blir medskapare och får en större kontroll över en hållbar utveckling.Som framtidens vinnare utpekar hon de företag som upplevs som mest värdedrivna och relevanta.

– Men den verkliga vinnaren är konsumenten. Energibranschen har klarat sig bra länge utan att behöva innovera i samma utsträckning som andra branscher, säger Anna.
– Man har kallat – och även sett – oss kunder som belastningar när vi utnyttjar elnätet. Den synen måste förändras. Befintliga energibolag som vill finnas kvar i framtiden har en ganska lång resa att göra.