Så lyckas du med förändringsresan!


Alla inser att kraftbranschen står inför stora förändringar. Men förändring är ett laddat ord. Både positivt och negativt. Organisationskonsulten Lisa Ekström vet hur det brukar vara:
– När jag frågar folk om de gillar förändring räcker alla upp händerna. När jag frågar vilka som vill börja ser jag sällan lika många händer.

LisaNär årets Power Circle Summit arrangeras på Münchenbryggeriet i Stockholm 23–24 april står en helt ny punkt på programmet: hur man på bästa sätt tar sig igenom förändringsprocess.

Föreläsare är Lisa Ekström, expert på strategiska organisationsfrågor med en bakgrund inom SAS. Hon driver numera konsultföretaget Kamoja.

– Framförallt ska jag försöka hjälpa till att förmedla hur man får människor med sig, säger hon.

Mycket handlar om företagskulturella frågor.

– Strukturen är såklart viktig, det är oftast den vi fokuserar på. Det hårda. Det mjuka missar vi.
– Det är viktigt att skapa en företagskultur där alla anställda, ledare och medarbetare, är delaktiga, engagerade och vågar ställa frågor när något är oklart och man inte förstår.

Själv säger hon att hon jobbar med förbättringsarbeten i människobranschen.

– Ibland får jag frågan om jag har branschvana. Då svarar jag: ja, om det finns människor i er bransch så har jag det.

Bara ordet förändring, högaktuellt inte minst inom kraftindustrin, väcker många känslor. I grunden positiva:

– Normen säger att vi ska vara förändringsbenägna. Men ganska få människor välkomnar radikala förändringar i sitt eget arbete. Därför är det så viktigt att vi genomför förändringsprocesser på rätt sätt, menar Lisa Ekström.
– Det handlar så otroligt mycket om att människor vill känna sig trygga. Vi är trygga i det vi har nu, men kanske inte i det vi får.

Hon understryker vikten av kommunikation och kontinuerlig information.

– Cheferna sitter i massor av möten och tycker att de jobbar stenhårt med en förändring. De anställda vet att något är på gång, men inte vad som ska ske eller när.
– Det är som att stå på en perrong och vänta på ett försenat tåg. Du blir bara mer och mer irriterad. Du ser inte att ledningen gör allt i sin makt för att tåget ska komma i tid.

Hon vill se proaktiva ledare som lyssnar på sina medarbetare. Medarbetare som är engagerade och bidrar till resultat och ett företagsklimat med ömsesidig respekt för att alla bidrar till det företaget behöver göra.

– Då skapas dialog och en större förståelse för det som ska ske. Den anställde kan vara med och påverka och se sig själv som entreprenör.

Att inte inbjuda medarbetarna till dialog är, rent ut sagt, lite korkat. Inte minst ur ett företagsekonomiskt perspektiv, betonar Lisa:

– Får man med sig sina medarbetare på förändringsresan så är de gladare, mer kreativa och produktiva. Lyckas man inte med det gäller motsatsen.
– Då tar det inte lång tid innan lönsamheten hämmas. Det kanske inte går direkt dåligt, men det skulle kunna gå mycket bättre…