Pressmeddelande Energimyndigheten: Enjay vann Innovationsrace på Power Circle Summit 2019

Första platsen och 100 000 kronor gick till Enjay som vann Innovationsrace 2019. På andra plats kom SurfCleaner som fick 50 000 kr och på tredje plats kom Einride med en vinst på 25 000 kr. Det nya priset för i år – Kommersialiseringspriset gick till Mimbly.

Innovationsrace 2019 anordnades av Energimyndigheten, InnoEnergy och Ignite Sweden. Tävlingen är ett återkommande evenemang under Power Circle Summit som hålls varje år.  Upplägget går ut på att fem start-ups pitchar sina idéer för konferensdeltagare som sedan röstar på sin favorit. En jury gör sedan det slutliga urvalet enligt kriterierna: affärspotential, innovationshöjd, bidrag till ett hållbart system samt implementering av lösning. Juryn bestod av:

  • Malin Carlström, Senior VP Northern Europe – ABB Technology Ventures
  • Robert Andrén, Generaldirektör Energimyndigheten
  • Anna Ljungbergh, affärsängel
  • Boel Rydenå-Swartling, affärsängel
  • Ingvar Eriksson, Business Creation Officer, InnoEnergy Scandinavia.

Juryns motivering till varför Enjay utsågs till vinnare är:

”En innovativ & patenterad lösning med global affärspotential och en möjlighet att mycket snabb ge en konkret reduktion i klimatpåverkande utsläpp. Och ett högt kompetent team som redan är branschveteraner. Kort och gott, ett välkänt problem som har hittat en lösning, inte en lösning som söker en marknad.”

Jesper Wirén från företaget Enjay som utvecklar energiåtervinnare för restaurangventilation säger: Vi uppskattar Energimyndighetens arbete väldigt mycket – både med finansieringshjälp och alla program som anordnas över året! Prissumman är välbehövlig i vår satsning på försäljning i Sverige och Norge! Tack för att Ni tror på oss!

Kommersialiseringspriset

Syftet med kommersialiseringspriset är att lyfta vikten av att etablerade företag inleder kommersiella samarbeten med unga innovativa startups. Målet med den här satsningen är att hjälpa start-ups med positiv miljöpåverkan att nå sin potentiella marknad snabbare.

Vinnaren i kommersialiseringspriset får möjlighet att starta ett kommersiellt pilotprojekt med företaget COOR och vinnare blev företaget Mimbly som också var finalist i innovationsracet.

”För oss betyder det här samarbetet många nya möjligheter. Det finns många synergier mellan oss och Coor både inom hållbarhet och innovation som kan hjälpa oss att växa betydligt snabbare.” Säger Isabella Palmgren, VD och grundare av Mimbly.