Analysresultatet: 99 procent nöjda!

Hur är det möjligt att en seriös enkät ger 99 procent nöjda svar? Är förklaringen att Energimyndighetens satsning på innovationsföretag faktiskt utvecklats till en dundersuccé?
– Om du säger det så, säger Andreas Stubelius, den närmast ansvarige.

Energimyndighetens satsning på affärsutveckling startade 2007.
– Vi tittade på all den forskning vi hade finansierat, minns Andreas Stubelius, senior affärsutvecklare på Energimyndigheten som varit med från start.
– Sedan frågade vi oss: Kan man bygga företag, kommersialisera dem och få ut mer nya lösningar på marknaden?
Det skulle snart visa sig att svaret på frågan var ja, det kunde man. Direktiven från regeringen till Energimyndigheten fick en ny lydelse: från att enbart stödja forskning till att stödja forskning, utveckling och innovation.
– Innovation handlar ju också om att få ut grejorna på marknaden.
– Vår pitch var enkel: det spelar ingen roll hur bra tekniken är om den aldrig lämnar ritbordet. Den måste implementeras, produkterna måste säljas för att kunna ställa om de globala energisystemen, säger Andreas.

Han understryker att Energimyndigheten inte har något problem med att de startups man finansierat växer och tjänar pengar, ibland stora pengar.
– Tvärtom! Ju bättre det går för dem, desto mer bidrar de till de näringspolitiska målen. Och det är ju bara bra. Vår egen ROI, return on investment, ligger i klimatvinster, i koldioxidekvivalenter.
Sedan starten 2007 har drygt 200 innovationsföretag fått stöd från Energimyndigheten, som totalt investerat 900 miljoner kronor i verksamheten. Över 80 procent av dem har överlevt, några har blivit riktiga ”success stories”.

Ett är Exeger, som gick med 2008 baserat på en ny typ av solceller, som även fungerar i diffust ljus. Företag är idag börsnoterat, har fått en stororder från högtalarbolaget JBL och drog in investeringar på 470 miljoner kronor i fjol. Ett annat är Climeon, som kom in i programmet 2009. Företaget, som utvecklat en metod att utvinna el ur spillvärme, har gjort global succé. Bland investerarna finns Bill Gates som satsat 125 miljoner kronor i företaget. Ytterligare tre exempel, som alla gick med 2015, är Einride, som haft stor framgång med förarlösa eldrivna lastfordon, Blixt, som utvecklat digitala strömbrytare för elstyrning och Enjay, med ett system för energiåtervinning av ventilationsluft som idag är byggstandard hos bl a Burger King-kedjan.

Energimyndighetens finansiering ska enligt direktivet uppfylla kravet ”marknadskompletterande”. En färsk utvärdering visar att den verkligen gör det. Resultaten är otroligt smickrande. 88% av alla företag svarade att de hade utvecklats långsammare, alltså kommit ut senare på marknaden, utan stödet från myndigheten. 11% svarade att de inte skulle funnits överhuvudtaget. Sammantaget anser alltså 99% av bolagen att de fått viktig hjälp på vägen. Bara en procent menar att de klarat sig lika bra utan stödet.
– Det tycker jag är en OK felmarginal, säger Andreas Stubelius, som själv är lika entusiastisk idag som han var vid starten för 13 år sedan.
– Att träffa alla dessa uppfinnarjockar, vara med och stötta och hjälpa dem, och sedan – framförallt – att se bolagen lyfta, börja sälja sina prylar över hela världen, kanske bli värda miljarder och bidra till klimatomställningen. Det är så häftigt!

Ett 15-tal innovationsföretag medverkar i utställningen och matchmakingen under årets Power Circle Summit, där Energimyndigheten är medarrangör.