Programpunkt 04

Digitala tjänster och nya affärsmodeller för innovationer som bidrar till klimatomställning

Talare

Pernilla Jonsson

Head of Consumer & Industry Lab, Ericsson

Mikael Rönnblad

Executive Vice President, Fortum Consumer Solutions

Anders Östlund

VD & Koncernchef, Öresundskraft

Anders Östlund gick ut hårt:

– Jag har sett ljuset.

Östlund beskrev sedan hur kommunikationslösningar har blivit Öresundskrafts nya affärsidé och där själva energin bara är ett medel eller verktyg.

 

”Att testa och göra fel kostar inte alls lika mycket som att inte försöka alls.”

Anders Östlund | VD & Koncernchef, Öresundskraft

Mikael Rönnblad tonade också ned energins roll i Fortums affärsmodell:

Det finns inga egentliga energikunder, utan kunden använder bara energin för att kunna göra andra saker som skapar värden.

Rönnblad berättade sedan om PlugSurfing, som utgår från en molnbaserad lösning för laddning och betalning och som ger mervärde till både operatörerna och elbilsförarna.

Pernilla Jonsson presenterade 5G och lyfte fram de möjligheter som öppnar sig med en ny generations uppkoppling. Hon underströk också vikten av att förstå sina olika målgrupper och deras olika behov.

 

”Energi och uppkoppling går hand i hand och är en förutsättning för digitalisering.”

Pernilla Jonsson | Head of Consumer & Industry Lab, Ericsson

Mot slutet av programpunkten fick publiken svara på en mentometerfråga, samma fråga som också var huvudfråga under årets Power Circle Summit: ”Evolution eller revolution?” Det blev en övervägande majoritet för svaret ”evolution” på denna fråga, samtidigt som de medverkande på scenen underströk att denna evolution i förlängningen kommer att leda till revolution…

Robert Andrén, Generaldirektör Energimyndigheten, avslutade sedan programpunkten med att citera ett kinesiskt ordspråk som är talande för hur vi människor reagerar olika på dramatiska förändringar:

– ”När förändringens vindar blåser bygger visa vindskydd och andra väderkvarnar.”

Relaterade artiklar

Inga resultat

Bort med big brother, in med big mother

11 april / 2019

Hur ska vi utveckla digitala tjänster som konsumenterna verkligen gillar? En nyckelfråga, inte minst för energiomställningen. Experternas svar går ut på mer uppmuntran och mindre övervakning. Mer big mother, mindre big brother. – Varje bolag måste bilda sig en egen uppfattning om hur man skapar en bra plattform, säger Pernilla Jonsson på Ericsson Research. På Power Circle Summit berättar Pern...

Läs vidare

Smarta lösningar kan rädda klimatet

29 mars / 2019

– Digitala tjänster får enorm betydelse för energibranschen, för att motverka klimatförändringen och spara jorden för kommande generationer. Det menar Mikael Rönnblad, chef för Consumer Solutions på Fortum, som nu även satsar en och en halv miljard på innovativa startups. Den finländska energijätten Fortums slogan är: ”Join the change”. – Det symboliserar den transformation hela energisektorn...

Läs vidare