Innovationsrace

Pitchtävling för innovativa energiteknikföretag

 

Av 48 startupföretag valdes först 20 ut. Därefter gick 5 till final. Och under Power Circle Summits sista etapp korades en vinnare.

Vinnande startups

Första pris - 100 000 kr

Enjay

Andra pris - 50 000 kr

Surf Cleaner

Tredje pris - 25 000 kr

Einride

Vinnare av Kommersialiseringspriset

Mimbly

– Det här är väldigt stort och hedrande för oss, säger Jesper Wirén från Enjay direkt efter prisutdelningen på Power Circle Summit. Inte minst att Energimyndigheten är inblandad i priset betyder väldigt mycket för oss. Det är en fantastisk myndighet som har stöttat oss inte bara ekonomiskt utan också genom att öppna dörrar för oss till nya marknader.

I dagsläget arbetar tolv personer på Enjay och tack vare prissumman på 100 000 kronor kan företaget nu börja lanseringen av sin innovation kring energiåtervinning:

– Nu får vi möjligheten att snabbare komma ut på den svenska och den norska marknaden. Sedan väntar Europa och USA längre fram, konstaterar Jesper Wirén.

Gänget bakom Enjay har lång erfarenhet från ventilationsbranschen och har nu utvecklat en produkt som möjliggör energiåtervinning i storkök, kopplat till just ventilationssystemet. Den återvunna energin kan antingen ge värme eller kyla direkt tillbaka till restaurangen.

Prispengarna kommer minst sagt lägligt:

– Vi har produkten. Med hjälp av de här pengarna kan vi också få ut den på marknaden, avslutar en lycklig Jesper Wirén.

Andra pris i Innovationsracet, 50 000 kronor, gick till SurfClean, medan Einride kammade hem tredje pris på 25 000 kronor.

Syftet med Kommersialiseringspriset är att lyfta vikten av att etablerade företag inleder kommersiella samarbeten med unga innovativa startups. Målet med den här satsningen är att hjälpa start-ups med positiv miljöpåverkan att nå sin potentiella marknad snabbare.

Vinnaren i Kommersialiseringspriset får möjlighet att starta ett kommersiellt pilotprojekt med företaget Coor och vinnare blev företaget Mimbly som också var finalist i Innovationsracet.

”För oss betyder det här samarbetet många nya möjligheter. Det finns många synergier mellan oss och Coor både inom hållbarhet och innovation som kan hjälpa oss att växa betydligt snabbare.” Säger Isabella Palmgren, VD och grundare av Mimbly.

Relaterade artiklar

Inga resultat

Vinnaren av Kommersialiseringspriset

10 maj / 2019

Syftet med Kommersialiseringspriset är att lyfta vikten av att etablerade företag inleder kommersiella samarbeten med unga innovativa startups. Målet med den här satsningen är att hjälpa start-ups med positiv miljöpåverkan att nå sin potentiella marknad snabbare. Vinnaren i Kommersialiseringspriset får möjlighet att starta ett kommersiellt pilotprojekt med företaget COOR och vinnare blev fö...

Läs vidare

Pressmeddelande Energimyndigheten: Enjay vann Innovationsrace på Power Circle Summit 2019

10 maj / 2019

Första platsen och 100 000 kronor gick till Enjay som vann Innovationsrace 2019. På andra plats kom SurfCleaner som fick 50 000 kr och på tredje plats kom Einride med en vinst på 25 000 kr. Det nya priset för i år – Kommersialiseringspriset gick till Mimbly. Innovationsrace 2019 anordnades av Energimyndigheten, InnoEnergy och Ignite Sweden. Tävlingen är ett återkommande evenemang under Power C...

Läs vidare

Finalklart för fem företag

20 mars / 2019

Ett företag vill revolutionera transportindustrin, ett annat har löst ett klurigt problem inom restaurangbranschen och ytterligare ett löser ett antal problem relaterade till vatten. Lägg därtill ett startuppföretag som vill elektrifiera samhället mer effektivt och ett företag som dammsuger vattenytor. Då har ni samtliga fem finalister i årets Innovationsrace på Power Circle Summit. Innovationsra...

Läs vidare